سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرح کامل و توضیح در مورد انقلاب مخملی

ارسال شده توسط مرتضی در 88/4/24:: 1:7 صبح

مروری بر انقلاب سبز مخملین!

انقلاب سبزاتفاقات رخ داده پس از انتخابات دهم از مو.اضع شگفت آور میر حسین موسوی گرفته تا لشکر کشی های خیابانی وی و هوادارانش از یک سو و تحرکات وسیع کشورهای غربی و گروهای ضدانقلاب خارج نشین همه و همه از نوعی رویداد تأمل برانگیز حکایت دارد.

میرحسین موسوی با صدور اطلاعیه هایی مبنی بر ضرورت ابطال انتخابات، از هواداران درخواست کرد که با تداوم موج عقلانیت سبز به مبارزه با نتیجه ی انتخابات برخیزند. به دنبال برپایی راهپیمایی ها و تجمعات اعتراض آمیز، در تهران و برخی از شهرهای کشور موجی از اغتشاشات و آشوب های خیابانی که همراه با تخریب و آتش زدن اموال عمومی و شخصی بود به راه افتاد. سوال اساسی در قبال این اعتراضات و اغتشاشات به ماهیت این اعتراضات و اغتشاشات برمی گردد. آیا می توان حوادث و وقایع رخ داده را براساس یک سناریوی از قبل طراحی شده در چارچوب انقلاب های مخملی تحلیل نمود؟ این نوشتار به اختصار به بررسی این موضوع می پردازد.

انقلاب مخملی چیست؟

انقلاب مخملی یا انقلاب رنگی نوعی دگرگونی سیاسی بدون خونریزی است که تاکنون در چندین کشور از بلوک شرق و شوروی سابق رخ داده است. براساس این انقلاب ها، حکومت های باقی مانده از دوران کمونیسم و وابسته به روسیه، جای خود را به حکومت های کاملاً طرفدار غرب داده اند. استفاده مخالفین از یک رنگ خاص در تجمعات و اعتراضات خیابانی سبب گردید تا این انقلاب ها به انقلاب های مخملی یا رنگی معروف گردد.


ویژگی انقلاب های مخملی
تمامی دگرگونی ها و تحولات سیاسی که از آن با عنوان انقلاب مخملی یا رنگی یاد می شود، دارای ویژگی های مشترک و یا نزدیک به هم می باشند.
با مطالعه چندین انقلاب مخملی مانند انقلاب گل رز گرجستان در سال 2003 میلادی، انقلاب نارنجی اکراین در سال 2004 میلادی و انقلاب گل لاله قرقیزستان در سال 2005 میلادی، می توان به ویژگی های مشترک آنها به شرح زیر دست یافت.
1- دموکراسی خواهی و آزادی خواهی به سبک لیبرالیسم از شعارهای اصلی به شمار می آید.
2- مخالفین حکومت را به فساد مالی، فساد سیاسی و ناکارآمدی متهم می سازند.
3- سیاه نمایی اوضاع کشور در حوزه های گوناگون از سوی مخالفین.
4- مخالفین انتخابات را بهترین فرصت برای تغییرات گسترده دانسته و هواداران را برای پیروزی در انتخابات ساماندهی کرده و با یک رنگ خاص منسجم می نمایند.
5- برخورداری مخالفین از حمایت های مالی، سیاسی و تبلیغاتی غرب
6- متهم کردن حکومت به تقلب گسترده در انتخابات و اعتراض به نتیجه ی آن از سوی مخالفین و خود را پیروز انتخابات اعلام کردن.
7- فراخوان مخالفان به مبارزه منفی و نافرمانی مدنی به صورت مسالمت آمیز با هدف ابطال انتخابات.
8- به دست گیری قدرت سیاسی با پشتوانه اعتراضات مردمی و انجام تغییرات گسترده در تمامی حوزه ها.

پیاده سازی مدل انقلاب مخملی در ایران

بررسی نحوه رفتار و طراحی های جناح تجدیدنظرطلب و کاندیدای موزد حمایت آن ها در انتخابات دهم نشانگر نوعی براندازی نرم و یا انقلاب مخملی در ایران با حمایت سوی غرب و به ویژه آمریکایی ها و  و با اجرای برخی از احزاب و گروههای سیاسی  همسو با تجدیدنظرطلبان است. برای این مووضع کافی است برخی مولفه های مهم مورد واکاوی قرار گیرد:

الف-تهدید نرم راهبرد جدید غرب در قبال ایران
غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی از تمامی ابزارهای سخت و نیمه سخت برای شکست انقلاب اسلامی و ساقط کردن جمهوری اسلامی استفاده نموده و لکن در تمامی برنامه های خود با شکست مواجه گردید. آمریکایی ها در سالهای اخیر راهبرد تهدید نرم را برای براندازی نرم به سبک انقلاب های مخملی در ایران در دستور کار خود قرار داده اند. دولت بوش به صورت مشخص در دریف بودجه خود،
85 میلیون دلار برای تغییر رژیم جمهوری اسلامی را به تصویب کنگره رساند و این مبلغ را برای ترویج دمکراسی و حمایت از گروههای طرفدار آزادی در اختیار سازمان سیا و مرکز عملیات براندازی نرم در ایران یعنی خانه آزادی قرار داد. خانم رایس وزیر خارجه سابق آمریکا در زمان تصویت این بودجه در کنگره آمریکا می گوید: «ما توانستیم با یک براندازی نرم از لهستان و با جنبش همبستگی تا پشت مرزهای روسیه، انقلاب های رنگین را سامان دهیم و رژیم های حاکم را ساقط و رژیم های دمکراتیک مورد نظر آمریکا را به قدرت برسانیم. تنها راه برای تغییر نظام در ایران، استفاده از همین تجربه است.»
بنابراین می توان گفت راهبرد اصلی آمریکا در شرایط کنونی برای شکست انقلاب و ساقط کردن جمهوری اسلامی، راهبرد انقلاب مخملی می باشد. مقام معظم رهبری در سال 1387 در دانشگاه علم و صنعت و در جمع هزاران نفر از دانشجویان و اساتید این دانشگاه فرمودند، اکنون تنها امید دشمنان این است که این انقلاب به دست کسانی به شکست برسد که در خود انقلاب نقش داشتند.


ب- وجود گروههای سیاسی برانداز داخلی با سابقه انقلابی

وجود گروههای سیاسی معتقد به براندازی نرم در داخل کشور با سابقه ی انقلابی، دومین دلیل برای کلید خوردن پروژه انقلاب مخملی در ایران به شمار می آید. در دوران دوم خرداد و حوادثی چون حادثه 18 تیر 1387 و تحصن نمایندگان مجلس ششم در سال 1382 نمونه هایی از تلاش های ابتدایی در راستای پیاده سازی انقلاب مخملی در ایران است. «نظریه فتح سنگر به سنگر قدرت» که حجاریان مطرح ساخت و معتقد بود باید این مسیر را در چارچوب تئوری «فشار از پائین، چانه زنی در بالا» طی کرد، دقیقاً با الگوگیری از انقلاب های مخملی و راه انداختن جنبش های اجتماعی ارائه شده است. گرچه جریان دوم خرداد موفق به پیاده سازی این مدل در آن دوران نگردید، لکن عناصر افراطی جریان اصلاحات با انجام کارهای فشرده و براساس یک سناریوی از قبل طراحی شده، درصدد برآمدند تا از فرصت انتخابات دهم ریاست جمهوری برای رسیدن به اهداف خود استفاده نمایند.
نمونه هایی از اظهارنظرهای عناصر برجسته و نظریه پرداز دوم خرداد که از باورهای آنها نسبت به پیاده سازی انقلاب مخملی در ایران حکایت می کند را باید دید:

حجاریان«در این شرایط اصلاحات امکان چندانی برای دستیابی به قدرت ندارد و تنها خون می تواند به داد اصلاح طلبان برسد. صریحاً می گویم، اصلاحات جز با دادن خون به قدرت نمی رسد و ای کاش به اندازه طالبان خاطرخواه برای انتحار داشتیم.»
سعید حجاریان، عضو ارشد حزب مشارکت و از حامیان میرحسین موسوی با انتشار مقاله ای در ارگان این حزب از وقوع انقلاب های مخملین و رنگی در کشورهای اقمار شوروی سابق تمجید کرد و نوشت: انقلاب های مخملین موجی از دمکراسی را برای کشورهای اقمار شوروی سابق به ارمغان آوردند.
حجاریان در این مقاله انقلاب های مخملین و نرم را از انقلابهای کلاسیک بهتر دانست و نوشت: تفاوت انقلاب های نرم یا مخملین با انقلاب های کلاسیک آن است که در انقلاب کلاسیک، بعد از پیروزی معمولا یک دوره ترور و وحشت به وجود می آید و فراکسیونها به جان هم می افتند و کشتارهای وسیعی صورت می گیرد و اصطلاحاً انقلاب فرزندان خود را می خورد.
وی در ادامه افزود: اما در انقلاب های نرم این فراکسیون ها می توانند به گونه ای دمکراتیک با یکدیگر عامل داشته باشند و چرخه قدرت بدون خون ریزی میان آنها انجام گیرد.
حجاریان تاکید کرد: در انقلاب نرم و مخملین، انقلابیون به اصول عام مانند اعلامیه حقوق بشر و میثاق شهروندی باور دارند.
عضو ارشد حزب مشارکت افزود: این انقلاب ها موجی از دمکراسی را برای کشورهای اقمار شوروی سابق و نیز جمهوری های این کشورها به ارمغان آوردند که اصطلاحا از آن با عنوان موج سوم گذار به دمکراسی یاد می شود.
حجاریان تاکید کرد: آنچه در انقلاب های نرم اتفاق می افتد، جنگ میان مردمی است که به حاشیه رانده شده اند و طبقه ای که در متن تصمیم گیریها و تمکنات قرار دارند.
عضو ارشد حزب مشارکت بر ضرورت حمایت قدرت های خارجی به منظور کاهش هزینه های انقلاب مخملین تاکید کرد و اظهار داشت: امروزه با گسترش پدیده جهانی شدن و فروریختن دیوار امواج تلویزیونی و رسانه ای از انقلاب رنگی از راه دور صحبت می شود.
یعنی قدرت های بزرگ، نهادهای بین المللی و کمیسیون های حقوق بشر می تواند از طریق اینترنت و تلویزیون به بسیج توده ای بپردازند و رهبران رژیم ها را در میان مردم بی اعتبار سازند. به این ترتیب شکاف بین دولت و ملت عمیق تر می شود و زایمان انقلابی سریعتر و کم هزینه تر اتفاق می افتد.


?- محسن آرمین:

آرمین«تلاش همه باید در مشارکت گسترده جامعه در انتخابات باشد، چرا که هر چه مشارکت بیشتر باشد تاثیر اعمال نفوذهای احتمالی در نتیجه انتخابات کمتر خواهد شد؛ بنابراین اگر مشارکت از حدود 50 درصد به بالا رود شانس اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات بیشتر می شود.»

 
?- عفت مرعشی، همسر هاشمی رفسنجانی
 
«شما شاهد هستید که من در رای خود نام میرحسین موسوی را نوشتم و امیدوارم که تقلبی صورت نگیرد که اگر این اتفاق بیافتد من در پل صراط از آنها نخواهم گذشت.» وی سپس با حمله به دکتر احمدی نژاد گفت: «امیدوارم احمدی نژاد و دوستان خوارجش از مردم پاسخ دریافت کنند مرعشی ادعا کرد اگر تقلب نشود، موسوی رئیس جمهور می شود، ولی خدا نکند تقلب کنند که اگر اینگونه شود، مردم به خیابان ها می آیند و اعتراض می کنند


?-مهدی کروبی: (18/3/88)

کروبیاین روزها نشانه هایی دیده می شود که حرکت های خودسرانه ای انجام می گیرد. این را تاکید می کنم و می گویم این بار بعد از نماز صبح نخواهم خوابید و از اول صبح با گزارش گیری از تمامی ستادها در سطح کشور اوضاع را رصد و دنبال می کنیم چنانچه تا ساعت 11 صبح خبرهایی از تقلب در آرا بدهند، آن وقت می دانیم چه اقدامات مقتضی را در برابر تقلب های انتخاباتی انجام دهیم و اجازه نخواهیم داد اعلام این موضوع به ساعات بعدازظهر کشیده شود.


?- احمد شیرزاد(نماینده افراطی مجلس ششم):

See full size imageامروز وقتی قطعات پازل انتخابات را کنار هم می گذاریم مشاهده می کنیم که همه چیز از ابتدا طوری برنامه ریزی شده بود که نتیجه مد نظر یک طایفه خاص سیاسی رقم بخورد و دولت احمدی نژاد به هر قیمت که شده چهار سال دیگر هم تداوم یابد. تنها چیزی که در محاسبات آقایان درست پیش بینی نشده بود آن بود که میزان مشارکت مردم در انتخابات و رای آن ها به میر حسین موسوی آن چنان بالا باشد که ادعای برتری احمدی نژاد با صد من سریش هم نچسبد و در عمل مردم بر مبنای حس شهودی خویش و مشاهداتی که هر کدام از پیش از رأی گیری در محله و شهر و دیار خویش داشتند و آن چه در جریان رأی گیری شاهد بودند زیر بار ادعای ارائه شده از سوی وزارت کشور نروند و این فضای اعتراضی گسترده در سراسر کشور رقم زده شود.


ج- برقراری پیوند بین گروههای برانداز داخلی با غرب

با توجه به دو نگاه بیرونی و داخلی برای انقلاب مخملی در ایران، طی سالهای گذشته پیوندی بین غرب و به ویژه آمریکایی ها با جریان های برانداز داخلی به سبک براندازی نرم با مدل انقلاب های مخملی برقرار گردید. ساماندهی انقلاب مخملی در ایران توسط بنیاد سوروس با واسطه افرادی چون هاله اسفندیاری، کیان بخش تاج و رامین جهانبگلو بخشی از این پیوند و ارتباطات را نشان می دهد. پناهنده شدن عناصر افراطی دفتر تحکیم وحدت به آمریکا که در حادثه کوی دانشگاه سال 78 نقش داشتند نشان دیگری از این ارتباطات است. برگزاری دوره های آموزشی در کشورهای اروپایی ، برقراری ارتباط برخی از سفارتخانه های اروپایی با تعدادی از فعالان سیاسی و فرهنگی از نشانه های دیگر این پیوند می باشد.

انتخابات دهم و انقلاب مخملی

بخش افراطی دوم خرداد با همراهی دیگر جریان های برانداز انتخابات دهم را بهترین فرصت برای پیاده سازی انقلاب مخملی در ایران ارزیابی کرده و از مدتها قبل مجموعه ای از اقدامات را در این راستا به عمل آوردند. جدول به صورت مقایسه ای آشوب های سبز را با ویژگی انقلاب های مخملی با تاکید بر انقلاب گل رز گرجستان نشان می دهد.

نگاه کلی

براساس شواهد و قرائن مورد اشاره آنچه در پی انتخابات 22 خرداد در کشور رخ داد تلاشی سازمان یافته و در قالب یک سناریوی از پیش طراحی شده با الگوگیری از انقلاب های مخملی بود. لکن همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های تاریخی نماز جمعه مورخ 29/3/1388 فرمودند: «ایران گرجستان نیست» این جمله کوتاه و گویا ناظر به این حقیقت است که در جمهوری اسلامی اساساً حرکت های براندازی به سبک انقلاب های مخملی امکان ندارد. به عبارت دیگر با وجود خواست بیگانگان و غربی ها برای انجام انقلاب مخملی در ایران از یک سو و تلاش برخی از احزاب و گروههای سیاسی افراطی داخلی در ایران برای تغییر نظام دینی از طریق انقلاب مخملی، زمینه های شکل گیری چنین تغییر و تحولاتی در جامعه مسلمان، انقلابی و ولایی ایران وجود ندارد. ساختار منحصر به فرد سیاسی و حقوقی در ایران، وجود ولایت فقیه در رأس قوای سه گانه، رابطه مردم با ولی فقیه، تنفر مردم ایران از غرب و بیزاری آنان از مداخله قدرتهای خارجی در امور داخلی کشور و وجود نیروهای مدافع انقلاب و جمهوری اسلامی در سراسر کشور مانند سپاه و بسیج در مجموع شرایطی متفاوت از کشورهایی چون گرجستان، اکراین و قرقیزستان را در ایران شکل داده و براساس همین تفاوتهای اساسی، باید گفت امکان پیاده سازی انقلاب مخملی در ایران در حد صفر است.


هر چند توطئه براندازی در نطفه خفه شد، لکن باید طراحان و عوامل اصلی این توطئه به اتهام براندازی نظام دینی محاکمه و مجازات شوند. در حوادث بعد از انتخابات 22 خرداد خسارات مادی و معنوی و همچنین خسارات جانی وارد گردید که مسئولیت تمامی این خسارات بر عهده عوامل اصلی و دست اندرکار سناریوی انقلاب مخملی می باشد و ملت ایران از دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و قوه قضاییه این انتظار را دارد که با این افراد بدون ملاحظه و براساس قانون برخورد قاطع نمایند.

در پایان اشاره به این نکته ضروری است که احزاب و گروه های سیاسی و اشخاصی که در این توطئه ایفای نقش کردند برای همیشه صلاحیت خود را برای ورود به ساختار قدرت سیاسی از دست دادند و شورای نگهبان باید سوابق این افراد را در تمامی انتخابات های آینده مورد توجه قرار دهد

منبع: رایگاه


 





بازدید امروز: 10 ، بازدید دیروز: 7 ، کل بازدیدها: 121483
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ